Hög kvalitet och kundtjänst

Min pappa var en underlig man. Jag menar; Han var fantastisk på flera sätt. Mer fantastisk än någon annan jag träffat givet flera olika aspekter. Men han var också märklig, säkerligen ännu märkligare i vissa människors ögon. Jag visste hur han skulle tas.

Hans märkliga natur gjorde honom framgångsrik, inte minst i arbetssammanhang. En gång när han var 25 år gammal och drev färgbutik med sin lillebror bestämde han sig: Han skulle se till att bygga den kundtjänst i Sverige med högst kvalitet. Kan ni tänker er något sådant?

Sådan var han. Bestämde han sig för en kundtjänst av hög kvalitet så var det precis det som han skulle ha. Det fanns liksom ingen tvekan om saken. Detta sa han ofta också. Inte minst till mig. Han använde byggandet av den där kundtjänsten, den med hög kvalitet, för att på något vis motivera mig i livet.

”Tänk på mig” sa han. ”Tror du att jag hade kunnat skapa en kundtjänst med så hög kvalitet – med mina bara händer – utan att ha ett jävla pannben? Va, tror du?!” sa han och tittade alltid bokstavligt ner på sina händer när han sa ordet. Det var lite löjligt men jag lät honom hållas.

Han var i alla fall väldigt stolt över det där. Det faktum att han skapat och satt samman Sveriges kundtjänst med högst kvalitet gjorde honom otröttligt stolt. Han var så stolt att han såg ut som en tupp där han gick omkring. Ja, för det var ju faktiskt sant. Ett år, 1987, så fick hans kundtjänst faktiskt en utmärkelse för den höga kvalitet som de kunde erbjuda. Det är inte så illa, eller hur?

Sedan gick åren och pappas inställning till mycket förändrades. Han blev liksom lite tröttare. Som att han var ”klar” på något vis. Däremot hade han en drivkraft som han aldrig någonsin gav vika på. Jag talar förstås om hans vilja att erbjuda sina kunder en kundtjänst av hög kvalitet. Det är nästan en underdrift att säga ”hög” i sammanhanget. Snarare skulle jag säga av absolut högsta kvalitet.

Varför talar jag så mycket om min farsa då? Hur intressant är det egentligen för er att höra om en sådan gubbe, och de kundtjänster av hög kvalitet han arbetade för? Ja, inte vet väl jag. Jag har uppenbarligen fått dig att läsa såhär länge så någon form av underhållning måste väl texten ha genererat.

Kram på er, så hörs vi nästa vecka igen.